Undersøgelser om cyklister

Brug af cykelhjelme i bytrafik

Rådet for Sikker Trafik gennemførte i 2010, sammen med en lang række kommuner, en landsdækkende tælling af brugen af cykelhjelme i bytrakken. Tællingen viste bl.a.:

  • Hjelmbrugen er stigende i alle dele af landet, i alle aldre.
  • 25% af alle cyklister kører med cykelhjelm - i 2008 var det 16%
  • 16-24 årige er stadig den aldersgruppe der bruger hjelm mindst. 12% - i 2008 var det 6%

Hvor mange bruger cykelhjelm?

Der er der stadig flere danskere der bruger cykelhjelm. Resultater fra den landsdækkende cykelhjelmstælling i 2008 viser, at:

  • Hjelmbrugen i gennemsnit er steget i næsten alle aldersgrupper
  • 15 % af cyklisterne kører med cykelhjelm i forhold til 11 % i 2006
  • Hjelmbrugen hos cyklister mellem 26 og 60 år er steget til 16 % fra 11 % i 2006
  • Hos personer over 60 år er hjelmbrugen steget markant fra 5 % til 14 %
  • 66 % af børn under 11 år bruger cykelhjelm - de er dermed bedst til at bruge hjelm

 

Undersøgelse om ældre cyklister

I en rapport fra Danmarks Transportforskning fra 2003 undersøges ældre cyklisters vaner i trafikken.

Konklusioner

  • De ældre vil helst cykle på cykelstier.
  • De ældre kan finde på at cykle mod ensretning
  • De kan en sjælden gang finde på at køre over for rødt.
  • Ældre cyklister kører ikke med cykelhjelm.

 

Fakta om cykelulykker


Antallet af dræbte cyklister har holdt sig på et stabilt lavt niveau siden 1998.

  • Ældre cyklister over 65 år tegner sig for mange af de dræbte og alvorligt tilskadekomne.
  • Omkring 1/4 af uheldene sker i mørke eller tusmørke.
  • Mange cyklister er involveret i trafikulykker, uden at det kan ses i de offentlige statistikker, da politiet ikke altid får kendskab til alle ulykker.
  • Skadestuerne behandler årligt omkring 17.500 cyklister for større eller mindre skader.

Typiske cykelulykker på lige strækninger

  • Cyklisten bliver påkørt bagfra af en bil.
  • Cyklisten bliver påkørt af en modkørende bil, der er ved at overhale.
  • Cyklisten kører ind i en åben bildør.

Eneulykker

Eneulykker, hvor cyklisten f.eks. vælter uden at der er andre trafikanter involveret, udgør 70 % af alle cyklistulykker. Ofte er der kun tale om mindre skader, men der er også cyklister der kommer alvorligt til skade eller omkommer ved eneuheld.

Årsager til eneulykker

  • Ved 1/4 af ulykkerne er cyklisten påvirket af alkohol.
  • Ved 1/5 af ulykkerne er huller i vejen, vejarbejde, og ting der ligger på vejen årsagen til styrt.
  • Andre årsager kan være fejl ved cyklen, bagage der ikke er placeret ordentligt eller glat føre.

Fordeling af cykelulykker
 

  • Omkring 1/3 af uheldene sker, når cyklisten kører ligeud og støder sammen med en bil der kommer fra en krydsende vej.
  • 1/2 af uheldene sker, når cyklister kører over for rødt lys eller ikke overholder vigepligten.
  • 1/2 af uheldene sker, når bilisten ikke overholder sin vigepligt.
  • Omkring 1/5 af ulykkerne sker, når cyklisten kører ligeud, og en bil svinger til højre ind foran cyklisten.
  • Omkring 1/5 af ulykkerne sker, når cyklisten svinger til venstre ind foran en bil der kører ligeud.
  • Knap 1/10 af uheldene sker, når cyklisten kører ligeud og en modkørende bil svinger til venstre.
  • Knap 1/10 af uheldene sker, når cyklisten kører ligeud og en bil svinger til højre ud foran cyklisten.